Enhver organisation er kun lige så succesfuld som dens medarbejdere, og derfor er motivation og effektivitet hos medarbejderne essentiel for virksomheden.
Der er mange måder, hvorpå medarbejdere motiveres – det afhænger både af virksomhedstypen og de forskellige typer af personer, som er ansat. Der findes ingen ’one-size-fits-all’ strategi for at skabe motivation hos medarbejdere, hvorfor det er nødvendigt at udvikle skræddersyede strategier.

Der findes dog generelle nøgleprincipper, som henvender sig til medarbejdere på tværs af mange forskellige virksomheder. Disse fundamentale ideer kan have en reel, målbar indvirkning på motivationen på arbejdspladsen, og de positive indvirkninger vil komme frem gennem medarbejdernes holdninger og de resultater, de leverer.

 

Skab karriereveje

Medarbejderudvikling er en af de vigtigste faktorer når det kommer til medarbejdermotivation. Der findes to hovedårsager til dette:
Det viser medarbejderne, at I er investerer i deres personlige udvikling og deres fremtid i virksomheden, hvilket motiverer dem til at investere deres energi og engagement i at yde deres bedste for virksomheden.

Ved at lægge en konkret plan, som giver medarbejderen mulighed for at udvikle sig sammen med jeres virksomhed, giver det medarbejderen en specifik årsag til at have lyst til at forblive i virksomheden.

Alle medarbejdere bør have en veletableret udviklingsplan, så der bliver skabt konkrete mål, de kan stræbe efter. Det er dog ikke ensbetydende med, at hver enkel medarbejder skal stræbe efter en ledelsesstilling, men at de hver især har et specifikt mål at bestræbe sig på. Brug tid på at lytte til jeres medarbejdere og forstå deres ambitioner, udfordringer og personlige motivationsfaktorer. Diskuter i fællesskab, hvordan I kan skabe en personlig lærings- og udviklingsplan til at hjælpe den individuelle medarbejder med at overvinde hindringer, udvikle sig i rollen og opnå deres mål. Det er simpelt og har enorm betydning for medarbejdernes engagement, loyalitet og motivation.

 

Større ansvar – Den ’Personlige Garanti’

Hver medarbejder bør have specifikke opgaver eller arbejdsområder, som de er ansvarlige for, såvel som en veletableret og klar metode til at vurdere, om de kan opnå de mål, som ligger inde for disse områder. Ansvarsområder, som er forbundet til målbare resultater, gør det nemt for både medarbejderne og deres ledere at vurdere, hvordan der præsteres i forhold til forventningerne.

Ved at placere et større ansvar hos den enkelte medarbejdere, vil de få en veldefineret forståelse af præcis, hvad der forventes af dem.
Et andet vigtigt element, som er tæt forbundet med ansvar, er kvalitet. Hos TMI hjælper vi folk med at blive bevidst om kvalitet, og hvordan man kan øge kvaliteten af alle detaljer i hverdagens aktiviteter. Dette kalder vi ’personlig garanti’ og det dækker over, at medarbejderen garanterer høj kvalitet af den opgave, som udføres. Det skal sikre at personen har kontrolleret sit arbejde og vil være yderst stolt af at sætte sit navn på det endelige produkt.

Udviklingen af en fælles forståelse for ansvar og kvalitet vil styrke medarbejdernes motivation til at levere – og ikke kun i forhold til at opnå de forventede standarder, men også i forhold til at føle sig stolt og tilfreds med arbejdet.

 

Lad medarbejderen komme til orde

En sikker måde at demotivere dine medarbejdere på er gennem manglende kommunikation, dårlig kommunikation og envejs kommunikation.
Udvikler I en åben to-vejs kommunikationskultur i jeres virksomhed vil det få en væsentlig indvirkning på motivation og engagement.
Forstår dine medarbejdere et hundrede procent, hvordan deres rolle har betydning for virksomheden overordnede mål? Når forandringer sker i virksomheden, ved medarbejderne hvorfor og hvordan det påvirker dem individuelt og som et team?

I alle situationer er det vigtigt at forsøge at inkludere medarbejderne og lade dem komme til orde i beslutningsprocessen. Ved at lytte til deres tanker og tage deres ideer og bekymringer i betragtning, vil de føle sig værdsat og motiverede – og for virksomheden vil det betyde en langt mere engageret medarbejderstab.

 

Fjern stopklodser, hvor og når det er muligt

Alle virksomheder oplever at løbe panden mod muren nu og da. Hvor det nogle gange udgør større udfordringer, som er svære at løse, er det ofte de små ting, som vil sænke farten over tid, gøre opgaver sværere end de burde være og medføre uendelige frustrationer hos medarbejderne.
Hav fokus på de små ting. Små problemer – som langsom forbindelse eller små tekniske problemer, kan over tid blive irriterende og demotiverende for medarbejderne på længere sigt. Lyt til medarbejdernes indvendinger, uanset hvor banale de virker til at være. Klager er gaver – både for virksomheden internt som eksternt. Se det som en mulighed for sætte ting i perspektiv og sæt tid af til at bearbejde løsninger til små problemer.

Ved at håndtere problemer så hurtigt og effektivt som muligt, når de opstår, viser I overfor jeres medarbejdere, at I har en oprigtig interesse og ønsker, at deres arbejde bliver så glidende og stressfrit som overhovedet muligt.

 

Anerkend resultater

En af de væsentligste og fuldstændig omkostningsfrie måder, hvor I kan få det meste ud af medarbejderne på, er ved at anerkende deres præstationer og uddele roser, når det er fortjent. Vi kan alle lide at blive værdsat, men i et hurtiggående arbejdsmiljø glemmer man ofte at fortælle sine medarbejdere, at de gør et godt stykke arbejde.

Anerkendelse bør ikke kun blive givet, når medarbejderen har opnået noget exceptionelt. Man skal også sørge for, at medarbejdernes daglige indsats bliver anerkendt – uanset om det er en kunde de har tilfredsstillet, en kollega de har hjulpet eller en opgave der er blevet udført effektivt og til tiden. Dette betyder ikke, at I skal lykønske hver enkel medarbejder for blot at møde op og udføre deres daglige arbejde, men det betyder, hvis nogen performer godt, skal det anerkendes for det.

Regelmæssige performance evalueringer med den enkelte medarbejder er naturligvis en fremragende måde at kodificere anerkendelse for præstationer, men det er også fantastisk, hvor stor indflydelse et ”godt arbejde!” eller et simpelt klap på skulderen kan have for medarbejderens følelse af værd og betydning for virksomheden.
Hvor mange af disse ideer og strategier anvender du som leder i forvejen? Og har du i disse tilfælde bemærket en forandring? Hvis ikke, hvad burde du gøre anderledes i morgen?

 

Lær alt omkring medarbejdermotivation hos TMI

TMI står for ’Transformation Managed with Inspiration’. Som en af de førende internationale rådgivnings- og uddannelses virksomhed, fokuserer vi på den menneskelige side af udvikling, forandring og vækst. Vores konsulenter og instruktører skaber og leverer inspirerende, innovative løsninger, som støtter virksomhedsledere, motiverer medarbejdere, tilfredsstiller kunder og hjælper organisationen med at opnå ønskede mål.

Har I brug for hjælp og råd til at motivere jeres medarbejdere på bedste vis? Kontakt os i dag på info@tmi.dk eller tlf. 70101201 og find ud af, hvordan vi kan hjælpe jer.

Til toppen